Welkom op de kampsite van het Nationaal Modelvliegkamp

Modelvliegkamp 2018 in Almere

Gevoelsmatig lijkt het nog maar enkele dagen geleden dat het bestuur van de leukste hobbyvakantie van Nederland bij elkaar was om voorbereidingen te treffen voor het eerste Nationaal Modelvliegkamp bij de Odoorner Luchtvaart Club. In werkelijkheid kwam de eerste nieuwsbrief in februari 2017 uit en is het alweer 150 dagen geleden dat de alom bekende grote tent in semi-samenwerking met de leverancier is afgebroken. Maar goed, in deze tijd van progressie, alcoholvrij bier en genderneutraliteit is het vooral zaak om vooruit te kijken naar al het moois dat nog komen gaat. Voor ons modelvliegers is dat bij uitstek de 16e editie van het Nationaal Modelvliegkamp! Het bestuur wenst alle deelnemers een fantastisch en (vlieg) jaar toe!

Almere en de Modelvliegtuigsport Vereniging Almere
Wederom staat de eerste week van augustus voor vijftig gepassioneerde modelvliegers uit Nederland en België in het teken van een zorgeloze modelvliegvakantie.
Het kamp van 2018 vindt plaats van 4 t/m 11 augustus (onvoorziene omstandigheden voorbehouden).
Dit jaar zijn we te gast bij hostclub ‘Modelvliegtuigsport Vereniging Almere’ in de provincie Flevoland.

Almere, een stukje historie
De stad Almere is vernoemd naar het water genaamd Almere. Dit was in de middeleeuwen een meer of binnenzee grofweg waar nu het IJsselmeer ligt. Volgens sommigen is ‘Almere’ een Germaanse naam voor ‘groot meer’, waarbij het woorddeel ‘mere’ een vroegere vorm is van het moderne ‘meer’. Het Germaanse ‘ala’ is zeer verwant met ons woord ‘al’, dat ‘geheel’ betekent (vergelijk: 'een en al', 'geheel en al') , en in samengestelde woorden ‘groot’ of ‘erg’. Het 'Aelmere' wordt voor het eerst genoemd in een heiligenleven over de Angelsaksische bisschop Bonifatius. Daar wordt vermeld dat deze Ierse bisschop (in 754 bij Dokkum vermoord) in 753 vanaf de Rijn komende over een water genaamd 'Aelmere' richting het huidige Friesland voer. Rond 1100 wordt in een kroniek over het eiland Urk gesproken als ‘Urk in het meer Almere’.

De Modelvliegtuigsport Vereniging Almere
Voor de derde keer op rij strijkt het kamp neer bij een nieuwe modelvlieglocatie. Wij zijn vereerd met de hartelijke verwelkoming en steun die we telkens mogen ontvangen. Het netwerk met prachtige vlieglocaties is vanaf 2016 geëxpandeerd met respectievelijk: de Tongerse Modelvleugels, de Odoorner Luchtvaartclub en nu de Modelvliegtuigsportvereniging Almere. Verrassend centraal in het land vinden wij het vliegveld dit jaar aan de Kluutweg op nummer 1, waar de MVA zich sedert 1978 bezigt met het bouwen en vliegen van modelluchtvaarttuigen. De vereniging beschikt over een eigen clubgebouw, een eigen parkeerterrein en een riant vliegveld.

In de nabije omgeving ligt Almere Stad op 20 minuten rijden. Het geografische centrum met alle denkbare voorzieningen is goed bereikbaar, mocht u toch nog iets nodig hebben of vergeten zijn. Vanaf de MVA is dit 20 minuten rijden. Tussen de MVA en het drukke stadsleven vindt u natuurpark Waterlandsebos in het Almeerderhout. Hier liggen onder andere vijf scheepswrakken, waarvan er vier dateren uit de 16e eeuw!

Accommodatie

Het vliegveld
Zodra je langs het clubgebouw van de MVA bent gelopen en het veld hebt betreden, zal het je opvallen dat er aan vliegruimte niets ontbreekt.  Direct achter het clubgebouw en bijbehorend terras ligt de pits. Deze ruimte is aangewezen om modellen te voorzien van een accu of om de verbrandingsmotor te starten. Naast de pits komt de grote tent te staan. Achter de pits is de ruimte opgedeeld in twee secties: 1 en 2. Sectie 1 is normaalgesproken bedoeld voor het kleine vliegbedrijf (zeg hooveren met kleine heli’s, quadcopter’s, en slow/parkflyers). Sectie 1 loopt met een relatief smalle doorgang over in sectie 2, waar het grote vliegbedrijf plaatsvindt. In de bijgevoegde schets en foto (volgende pagina) wordt zichtbaar hoe dit in elkaar steekt.

In de wijde omgeving dienen vliegers voornamelijk rekening te houden met de aangrenzende Kluutweg, A27 en windturbines aan de noordwestzijde van het veld. Buiten dit staat er weinig in de weg dat het vliegplezier mag belemmeren.

Kamperen en aanwezige voorzieningen
Deelnemers verblijven zoals vanouds in een zelf meegebrachte tent, camper of caravan. Op het terrein worden twee locaties vrijgemaakt waar deze geplaatst kunnen worden. De sanitaire behoeftes worden ingevuld door toiletten en stromend water in het clubhuis van de MVA en een douchewagen. Deze douchewagen heeft vier cabines en werkt op geisers met een gasflesaansluiting. De ervaring leert dat dit systeem bijzonder goed werkt om eenieder van een warme douche te kunnen voorzien. Elektrische douchewagens, uitgerust met een boiler, kunnen simpelweg niet de capaciteit leveren die wij vragen.
Om veiligheidsredenen kunnen er geen elektriciteitsaansluitingen in de tenten worden toegestaan. Voor caravans/campers is dit wel een mogelijkheid. Let op: laden in de eigen caravan/camper is verboden met het oogpunt op brandveiligheid!

Opslag van modellen, bouwen en repareren
De grote tent zal zoals ieder jaar dienst doen als onderkomen om maaltijden te nuttigen en om toestellen op te slaan. De tent is opgedeeld in twee delen: deel 1 en 2. Deel 1 dient voor het opslaan, bouwen en repareren van modellen. Het wordt sterk aangeraden om zelf gereedschap/bouwbenodigdheden mee te nemen. Als je toch wat mist is er altijd wel een deelnemer die het juiste gereedschap/bouwartikel bij zich heeft! Probeer wel selectief te zijn in de spullen die je meeneemt. Ervaring leert dat het altijd wel past, maar toch blijft de ruimte beperkt.
Deel 2 van de tent is uitsluitend gereserveerd voor het ontbijt, lunch en diner. In de tent staan tafels en banken waaraan gegeten, gewauweld of gebouwd kan worden. Tot in de late uurtjes zijn er altijd wel mensen aanwezig om sterke (modelvlieg) verhalen mee te delen onder het genot van een vefrissing en warmte van de heaters!

Laden
Voor het laden van accu’s is er een container op het terrein beschikbaar. Neem zelf een stekkerblok of haspel mee! In principe gaat het laden van accu’s tijdens het NMVK prima. Echter leert ook hier de ervaring dat er een max. aantal laadapparaten is dat tegelijk ingeschakeld kan zijn, alvorens er problemen met de stroomvoorziening op kunnen treden. Probeer te letten op de hoeveelheid laadcapaciteit die je tegelijk in gebruik neemt, zodat we het voor eenieder plezierig kunnen houden.
De container is evenals het clubhuis ’s nachts afgesloten voor laadactiviteiten.

Veldregels en voorwaarden

Veldregels
We vliegen volgens het terreinreglement van de MVA, het Nederlandse Basis Veiligheidsreglement Modelvliegsport (BVM) en de Regeling Modelvliegen. Dit geldt voor alle disciplines. Voor het Modelvliegkamp 2018 is een geluidslimiet van 80 dBA vastgesteld. Concreet betekent dit dat het bronniveau van verbrandingsmotoren niet boven de 80 dBA, gemeten op 7 meter van de uitlaatstroom mag liggen. Voor modellen met turbinemotoren ligt deze limiet eveneens op 80 dBA, gemeten op 15 meter.
Het uitgangspunt voor geluid is dat modellen worden toegestaan, mits deze geen hinderlijk geluid produceren. (Modellen hoorbaar luider dan 80 dBA of die anderszins uit de toon vallen)

Beleid Jetvliegtuigen
Bij de MVA is het toegestaan om met turbine aangedreven (geen pulsejets) modelvliegtuigen te vliegen, mits:
•    Je in het bezit bent van een brevet voor jets. (brevet vliegen is tijdens het kamp niet mogelijk)
•    Het luchtruim verder leeg is en maar één jet vliegt.

Het brevet
Om zelfstandig te mogen vliegen dien je gebrevetteerd te zijn. Mocht je niet gebrevetteerd zijn bieden we tijdens het kamp de mogelijkheid brevet te vliegen per discipline (uitgezonderd jets). Onder begeleiding van een (vrijwillige) instructeur kun je oefenen met het brevetprogramma en vervolgens examen doen om een KNVvL erkend brevet te halen. Het is prettig al wat ervaring te hebben met modelvliegen voordat je deelneemt aan het kamp, omdat er in principe geen fulltime instructeurs aanwezig zijn die je vanaf de grond af naar het brevet kunnen begeleiden. Beginnen met vliegen kun je beter bij een modelvliegclub bij jou in de buurt doen. Indien je in het bezit bent van een clubbrevet (geen erkend KNVvL brevet) leg je het brevetexamen af op het kamp om deze direct te verkrijgen.
De te behalen brevetten zijn voor: motormodellen, helikopters, zweefvliegtuigen en multikopters.

WA verzekering
Iedere deelnemer dient uiteraard WA verzekerd te zijn, waarbij dekking voor schade veroorzaakt door modelvliegen is meeverzekerd.

Programma

Er zal weer een volledig weekprogramma worden samengesteld met daarin voor elk wat wils: Concours d’ Elegance, demo’s, (fun)wedstrijdjes, Recreatief Record vliegen, limbo- en combatvliegen, etc. Het complete programma zal in een van de komende Nieuwsbrieven worden gepubliceerd.

Verzorging inwendige mens

Eten doen we in een daarvoor gezellig ingericht deel van de grote tent die op het terrein naast het clubhuis wordt geplaatst. De maaltijden worden voor ons verzorgd door een cateringbedrijf.



De maaltijden gedurende de kampweek bestaan uit:

•    ’s Ochtends een uitgebreid (lopend) ontbijtbuffet waarbij tevens een lunchpakket kan worden klaar gemaakt.  
•    Rond lunchtijd zal er worden gezorgd voor koffie/thee/melk en wat warms zoals een lekkere kop soep.
•    ’s Avonds is er een warme maaltijd en op vrijdagavond een barbecue.
•    Uiteraard zal de gebruikelijke ”vette hap” door frituurkoning Johan later op de avond niet ontbreken en vanzelfsprekend wordt er gezorgd voor drankjes en versnaperingen, die tegen redelijke prijzen op basis van de inmiddels ingeburgerde ”strippenkaart” in onze huisbar verkrijgbaar zullen zijn.

Een modelvliegvakantie, voor wie?

Het Nationaal Modelvliegkamp is met name bedoeld voor modelvliegers die al enige ervaring hebben met  vliegen.
We stellen een minimum leeftijd van 14 jaar om alleen deel te mogen nemen aan het kamp.
Ben je jonger dan 14 en wil je toch mee, dan kan dat onder begeleiding van iemand van minimaal 18 jaar.
Deelname aan het kamp staat open voor iedereen, het is er niet alleen voor de jeugd en je hoeft ook geen lid te zijn van een club of overkoepelende organisatie!

Deelnemersbijdrage en inschrijving

INSCHRIJVING:
Inschrijven is niet meer mogelijk omdat het maximale aantal deelnemers van 50 is bereikt.

DEELNEMERSBIJDRAGE:
€ 315,00